Search
Close this search box.

Verantwoord spelen

Verantwoord spelen

Veilig en verantwoord spelen

Bij WIN casino’s bieden we je een plek voor ontspanning en entertainment aan maar ook een plek waar je spanning kan beleven. We willen dat al onze spelers plezier beleven in de casino’s en vragen iedereen om een verantwoord spel te spelen. We kennen de risico’s van deelname aan kansspelen en willen deze zoveel mogelijk beperken en voorkomen. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je spel, hoe lang je speelt en wat je uitgeeft maar wij doen ons best om ervoor te zorgen dat het spel een spel blijft.

 

Preventiebeleid

Beleid WIN Casino kansspelproblematiek

WIN Casino heeft jaarlijks honderden gesprekken met haar gasten. Vaak zijn dit gesprekken die spontaan tot stand komen en over verschillende onderwerpen gaan. Doordat wij bekend zijn met onze gasten, weten wij ook vaak hoe hun privésituatie eruit ziet. Hierdoor kunnen wij gemakkelijk gesprekken aanknopen over eventuele kansspelproblematiek. Onze medewerkers zijn getraind in het herkennen van mogelijke problemen. Deze worden doorgegeven aan hun leidinggevende die het gesprek aan zal gaan met de gast. Tijdens deze gesprekken zullen wij de mogelijkheid aanbieden tot het tekenen van een vrijwillig bezoekverbod en wijzen we de gast op hulp van de verslavingszorg. Objectieve indicatoren voor mogelijke kansspelproblemen zijn bezoekfrequentie en gedragsveranderingen, leeftijd, gender en sociale omgeving. De preventiegesprekken worden gevoerd door onze leidinggevenden die hierin getraind zijn. Al onze medewerkers zijn getraind in het herkennen van verslavingssignalen.

Bezoekfrequentie:

Op het moment dat wij zien dat gasten dagelijks het casino betreden kan dit aanleiding geven tot het voeren van een (preventief) gesprek. Wanneer wij bij gasten een grote stijging zien in de bezoekfrequentie is dit voor ons aanleiding voor het voeren van een preventief gesprek. Deze gesprekken zullen plaatsvinden op aangeven van ons, in deze gesprekken zullen wij onze zorg uitspreken en de gast wijzen op hulp in de vorm van AGOG, Jellinek en andere verslavingszorgklinieken. Ook wijzen wij de gast op de mogelijkheid tot het nemen van een vrijwillig entreeverbod voor bepaalde tijd via Cruks of via de witte lijsten. Deze gesprekken leggen wij vast in het bezoekers registratiesysteem.

Gedragsverandering:

Op het moment dat gasten een gedragsverandering tonen, doordat ze bijvoorbeeld agressiever of juist meer teruggetrokken reageren, zal dit aanleiding geven tot het voeren van een preventief gesprek. In deze gesprekken zullen wij onze constatering kenbaar maken en in gesprek gaan over deze gedragsveranderingen, mocht blijken dat kansspelverslaving de oorzaak is van deze gedragsverandering zullen wij bij de gast aandringen om hulp te gaan zoeken bij de desbetreffende instanties. Ook zullen wij aandringen tot het nemen van een entreeverbod door zelfuitsluiting.

Verandering in uiterlijke verschijning:

Als een gast uiterlijk er slechter uit gaat zien ( kleding, persoonlijke verzorging) zal dit aanleiding zijn voor het voeren van een preventief gesprek. Ook in deze situaties zullen bij de stappen die wij onder “bezoekfrequentie” en “gedragsverandering”  hebben beschreven gaan doorlopen.

Kwetsbare doelgroepen:

De doelgroep gasten van 18 t/m 24 jaar krijgen bij WIN Casino extra aandacht. Doordat deze doelgroep door ons wordt bestempeld als kwetsbare doelgroep die extra aandacht nodig heeft. De extra aandacht houdt in dat zij met prioriteit in aanmerking komen voor een preventiegesprek en voor preventieve maatregelen. Als gasten in uit deze doelgroep vaker als 8x per maand het casino bezoeken en wij constateren dit, kan dit aanleiding geven tot het voeren van een preventief gesprek waarbij wij ingaan op de risico’s van het gokken. Wij zullen aandringen bij de gast om een vrijwillig entreeverbod te nemen en hem wijzen op het bestaan van de verslavingszorgklinieken.

Speelgedrag

Wanneer gasten opvallen door hun speelgedrag, zullen zij hierop aangesproken worden. Onder opvallend gedrag verstaan wij het bespelen van meerdere speelautomaten tegelijkertijd. Om deze reden hebben wij het aantal speelautomaten wat één gast tegelijkertijd mag bespelen maximaal 4 is. Dit aantal geldt ook voor roulette automaten. Deze signalen zullen wij vastleggen in ons registratiesysteem

Pingedrag

Wanneer gasten opvallen door hun pingedrag, zullen zij hierop aangesproken worden. Onder opvallend pingedrag verstaan wij meerdere malen pinnen, het herhaaldelijk proberen geld op te nemen met een pinpas zonder succes. Als gasten vaker als 3x geld opnemen zullen wij dit met de desbetreffende gast bespreekbaar maken. Deze signalen zullen wij vastleggen in ons registratiesysteem

Verblijfsduur

Wanneer gasten opvallen door hun lange verblijfsduur, met name in de vestigingen die 24 uur geopend zijn. Zullen wij gasten bewegen om naar huis te gaan en rust te nemen, gasten kunnen wij ons automaten reserveren waardoor zij op tijd naar huis kunnen gaan en afstand kunnen nemen van het gokken.

Onvrijwillige inschrijving in Cruks

Een gezinslid of werkgever, maar ook een aanbieder van kansspelen kan de Kansspelautoriteit vragen om een speler te registreren in Cruks. Op het moment dat wij merken dat interventie gesprekken niet het gewenste resultaat opleveren, kunnen wij in het uiterste geval besluiten om een onvrijwillige inschrijving af te dwingen bij de Kansspel autoriteit. In zo’n geval zullen wij met argumenten en feiten onze zorgen uiten over de desbetreffende gast. Na een onderzoek door externe deskundigen zullen zij met een beslissing komen over het wel of niet uitsluiten van kansspelen.

Training van medewerkers:

Al onze medewerkers worden getraind in het herkennen van kansspelproblematiek. Zowel de E learning als de vervolgcursussen gelden voor alle medewerkers die met gasten in aanraking komen. Voordat zij te werk gesteld worden zal iedereen deze cursussen gevolgd hebben. In deze cursussen worden gesprektechnieken getraind worden, waardoor het personeel weet hoe ze de gesprekken moeten insteken. Onze preventieaanpak is opgezet in nauwe samenwerking met de verslavingszorg en al onze medewerkers worden regelmatig getraind in het herkennen van verslavingssignalen. Deze opleidingen worden gegeven door gecertificeerde bedrijven die gespecialiseerd zijn in de kansspelproblematiek.

Toegangscontroles:

WIN Casino controleert elke bezoeker op identiteit via zijn ID bewijs, of paspoort mocht de bezoeker geen identiteitsbewijs kunnen overleggen, zal de gast niet binnen gelaten worden. Tijdens de openingsuren controleren wij nog regelmatig onder onze gasten of er toch niet toevallig iemand is binnen gekomen zonder dat deze geïdentificeerd is. Door deze maatregel kunnen wij 100% garanderen dat niemand bij ons binnen komt die een entreeverbod heeft via Cruks of op een witte of zwarte lijst staat. Bij twijfel aan de echtheid van de document zullen wij altijd de toegang weigeren.

Keuringen:

Al onze speelautomaten voldoen aan alle wettelijke eisen en worden met regelmaat gecontroleerd op het wettelijke uitkeringspercentage. Alle speelautomaten zijn voorzien van door de Kansspelautoriteit verstrekte merktekens. Gasten die twijfelen aan ons en of aan het functioneren van een speelautomaat kunnen te allen tijde de KSA contacteren om de desbetreffende speelautomaat te laten controleren. Wij zullen altijd aan een dergelijk onderzoek meewerken. Wij werken open en transparant.

Samenwerking met verslavingszorg:

Mocht uit gesprekken met gasten komen dat er problemen zijn met het gokken zullen wij de gast erop wijzen waar zij hulp kunnen zoeken. Wij wijzen de gasten er altijd op dat het ook hun eigen verantwoordelijkheid is om het speelgedrag onder controle te houden. Wij zorgen ervoor dat er op diverse plekken in het casino het meest actuele foldermateriaal aanwezig is met alle informatie waar gasten hulp kunnen vragen bij kansspelproblematiek. Gasten kunnen te allen tijde onze getrainde medewerkers vragen om meer informatie.

Tips om het spelen leuk te houden

Door rekening te houden met deze tips, kan u het spel leuk houden voor jezelf en je medemens. In elk geval zal gokken nooit de oplossing bieden voor je financiële, familiale of andere problemen. Integendeel, ze zullen enkel erger worden. Blijven spelen zal ook je speelschulden niet oplossen.

  • Spreek vooraf een budget met jezelf af waarmee je wilt en kunt spelen
  • Neem pauzes, speel niet te lang door
  • Wees er voortdurend van bewust hoe vaak je speelt en hoeveel tijd het je kost.
  • Probeer je opgelopen verliezen niet terug te winnen.
  • Speel je volledige winst niet op.
  • Leen geen geld om te kunnen spelen

Heb je hulp nodig?

Speel je niet meer met plezier? Voel je dat je jezelf niet meer in de hand hebt? Als je casinobezoek niet langer een ontspannen uitje is, dan is het raadzaam om hulp te zoeken. Je staat er niet alleen voor. Je kunt terecht bij je huisarts of neem contact op met één van deze hulpverleningsinstanties:

  • Stichting AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers)

https://www.agog.nl/

  • 24/7 hands

https://www.hands24x7.nl/

  • Pas op gamen en gokken

https://www.pasopgamenengokken.nl/

  • Hervitas

https://www.hervitas.nl/

  • Brijder

https://www.brijder.nl/

  • Novidac Kentron

https://www.novadic-kentron.nl/

  • Jellinek

https://www.jellinek.nl/

 

E-Assyst Preventie Speelbewust app

 De E-Assyst Preventie Speelbewust app is gratis verkrijgbaar in de App Store en Google Play Store. Deze app kan je helpen je meer bewust te spelen, wel dien je deze zelf te activeren en als het casino verlaat, te deactiveren.

Doe de test: hoe verantwoord speel jij?

Een goede manier om te controleren of jouw speelgedrag verantwoord is, is het doen van een online zelftest. Een zelftest bestaat uit een beperkt aantal vragen. Op basis van jouw antwoorden krijg je een persoonlijk advies, waarmee je ervoor kan zorgen dat jouw speelgedrag verantwoord en recreatief blijft. 

De link naar de zelftest:

https://www.loketkansspel.nl/test-jezelf.html